Politikai marketing – a semmi a valami a szlogenek világában

A politikai szlogenek mögötti marketing világ

Kelt: 2017. június 28.
Milyen a jó szlogen?
A pártok, az önkormányzatok, a társadalami szervezetek, a cégek egyaránt élnek-halnak a szlogenekért.
A jó szlogen hatékonyan szolgálhatja a marketingkommunikációs célt. A szlogen rövid, csattanós formában mutatja meg a tevékenységünk, a szellemiségünk mögötti világot. Minél szellemesebb, annál figyelemfelkeltőbb. Számomra az örök minta a pécsi tv-torony magasában egykor működött étterem szlogenje: Magasan a legjobb!

A semmi, mint üzenet

A semmi, mint tartalom, a cégek világával összeegyeztethetetlen. Nem úgy a politikai marketingben, ahol a semmi, a homály is működőképes, legalábbis a hívek körében.
A klasszikus példa: Magyarország jobban teljesít!
Nem tudjuk minél-kinél és miben és mennyivel teljesít jobban Magyarország, vagyis a szlogen tartalmi szempontból teljességgel üres. A hívek számára viszont annyit tesz: nagyon jók vagyunk. És a híveknek ennyi bőven elég is.

A semmi mintája annyira kapós, hogy például Pécs városa a kedvezménykártyáját, a Tüke kártyát immár évek óta a Pécsinek lenni több szlogennel reklámozza.

Marketing: Pécsinek lenni több
Pécsinek lenni több

Azt, hogy mi a szlogen tartalma, nem fogjuk megtalálni. Azért keresgéljünk egy kicsit. Talán az, hogy a debreceniek, a miskolciak, a budapestiek sehol sincsenek?
Vajon mi viszi rá az Európai Unió legelmaradottabb régiói közé tartozó dél-dunántúli régió fővárosát arra, hogy ilyen hetyke kijelentést tegyen?
A semmiben valami nagyon megy nekünk!

Az igazságtalanságot a majmok sem tolerálják!

Több tudományos kísérlet igazolja, hogy az igazságtalanságot a majmok sem tolerálják. A National Geographic Magyarország Akár föl is lázadnak, ha igazságtalanul bánnak velük c. cikkében olvashatjuk:

„… A csuklyásmajmok tisztában voltak azzal az igazságtalansággal, hogy társuk ingyen kapott jutalmat. Ha az egyik félnek meg kellett dolgozni a jutalomért, és látták, hogy a másik ajándékba kapja ugyanezt, abbahagyták a kísérletben való részvételüket…”

Ha a majmoknál így van, akkor hogyne volna így az embereknél! A Jobbik Ti dolgoztok, ők lopnak plakátra vitt szlogenje éppen egy ilyen igazságtalanságra hívja föl a figyelmet.

Plakát marketing: Ti dolgoztok, ők lopnak
Ti dolgoztok, ők lopnak

A szöveg és a képen felmutatott „gyűlölt” személyek, akik a közvélemény jelentős hányada szerint verseny nélkül, vagy tisztességtelen álversenyben, mások rovására, másokat kizárva jutnak jól fizető üzletekhez – emlékeztetnek bennünket egy elfogadhatatlan igazságtalanságra.
Ha majmok volnánk, most, a plakát előtt, tüstént abbahagynánk a kísérletben való részvételünket.

A bosszú motívuma a szlogenekben

A szocialisták is az igazságtalanság ellen szlogenelnek. Sőt, tovább is lépnek – Tegyünk igazságot!, üvöltik plakátjaik országszerte.

Tegyünk igazságot - MSZP plakát
Tegyünk igazságot

Dan Ariely: Zseniálisan irracionális. Az ésszerűtlenség nem várt előnye c. könyvében (HVG Könyvek, 2014.) egy egész fejezetet szentel a bosszú kérdésének.
Miért akarunk elégtételt venni?
Azt írja:

„A bosszú az egyik legmélyebben gyökerező ösztönünk. A történelem során tengernyi vér folyt el és számtalan élet ment tönkre abbéli törekvéseinkben, hogy kiegyenlítsük a számlát – még akkor is, ha semmi jó nem származhatott belőle.”

Kísérleti alanyok agyműködését PET készülékkel vizsgálták és arra jutottak a kutatók, hogy

„… az árulás megtorlásának vágya, még akkor is, ha mi is megfizetjük az árát, biológiailag kódolt bennünk. Sőt élvezetet okoz (legalábbis élvezethez hasonló reakciót vált ki).”

Lám, a tudomány igazolja a mondást: édes a bosszú!
Íme, a fentiekben megfejtettük az MSZP szlogenjének tartalmát. Bosszúra mozgósít, mert a bosszúszomj genetikailag bennünk van.
Persze az ember erkölcsi lény, s ha undort kelt benne a finkensteini-habonyi „marketing”, akkor a jobbikos-szocis negatív értékekre alapozó technikák mellett elgondolkozik, nem szebb, szerencsésebb dolog-e pozitív dolgokra alapozni a politikai marketinget?
Vajon szebb, hatékonyabb-e a DK Sokak Magyarországa, ami a pozitív oldalát mutatja a kormány- vagy egyenesen rendszerváltásnak, kinek hogy tetszik.
Erre persze mondhatja valaki, ha már ennyire szépet és jót akarok, akkor ott a Kétfarkúék felülmúlhatatlan szlogenje:
Ingyen sör és örökélet!

*****

A tüntetésen résztvevők száma sajátos nézőpont kérdése

Kelt: 2011-10-02
Olvasom, nézem a beszámolókat a szombati (2011.10.01.) tüntetésekről, s legott kitetszik, hogy a résztvevők száma meglehetősen bizonytalan körvonalat ölt, valahol tízezer és hatvanezer között mozoghatott.
Rákay Philip most bizonyára mosolyog, hol van ez a létszám az ő legendás kétmilliójától, amit a FIDESZ ellenzéki fénykorában számolt meg a két kezén az egyik merész közvetítése alkalmából.
Szóval a rendőrség szerint tízezren voltak (esetleg kicsivel többen), a BBC húszezret mond, a Népszava tudósítója több tízezer tüntetőről beszél, a szervezők ötven-hatvanezer mérges emberről tudnak.

A demonstráción persze Orbán Viktor személye is szóba került – ennél finomabban talán még az MTI sem tudná ezt a dolgot megfogalmazni, mint ahogyan most én megtettem 🙂
Szóval azt írja a nemzet távirati irodája, hogy Orbán Viktort néhány transzparensen távozásra szólították föl.
A Népszavában viszont azt olvasom, hogy a harcias tüntetők torkából harsogott az „Orbán takarodj!” szöveg és transzparensen valamelyik újság fotóján láthatom is: „Viktor, ha nem értesz hozzá, ne babráld!”
Hát ez se egy marasztaló szöveg, annyi bizonyos…

Ez lenne a politikai marketing? Gyurcsány és a szcientológia

Politikai marketing: Gyurcsány Ferenc beszél Pécsett
Gyurcsány Ferenc Pécsett egy választási nagygyűlésen

2007.08.13. Pécs – Lentebb a bejegyzés többször frissítve
Jól számoltak, akik közzétették a Heti válasz hasábjain a főbb szcientológusok listáját és sokat sejtető módon megjegyezték egyikük rubrikájában: a Gyurcsány által tulajdonolt egyik cég is tulajdonos volt a megnevezett mellett a Mecsek TV-ben.

Szcientológus-e Gyurcsány vagy csak a megnevezett személy az?

Ezzel látens módon bevitték a köztudatba: Gyurcsánynak köze van a szcientológiához! Jól számítottak, mondom, ezen rágódik most a blogok harmada, hogy ez a Gyurcsányi milyen szemét alak, szcientológus is, na tessék, szinte éreztük.
Egy fenét van ez így, csupán lazán-faszán így kell – előre megfontolt szándékkal – embereket lejáratni!
Történetesen magam is dolgoztam a Mecsek TV-nek, Gyurcsányt sohasem láttam ott (amitől persze a cége még birtokolhatta a tv valamekkora részét, s akár jegyben is járhatott a megnevezett személlyel), de nem csak ez a személy volt a televíziócskában tulajdonos. Hanem mások is.
(Róluk bezzeg hallgat a Heti micsoda, mert snassz dolog volna Gyurcsányt összehozni katolikusokkal meg sima, mezei ateistákkal.).
Egyikőjükről pontosan tudom, hogy már akkor is rühellte a fentebb említett személy szcientológiáját, de csendesen tűrte, mint többen, mások is.

A lapban megnevezett személynél a szcientológia viszonylag csendesen kezdődött

Napkeltekor egy cédulára felírta, hogy ma mindent pontosan el fogok végezni, rettenetesen hatékony leszek, mert csak így vihetem valamire!
Aztán nap közben végig magánál hordta ezt a cédulát, időnként ránézett, de amúgy más baja nem esett a környezetének. (Hogy ezt a cédulát nap közben megmutatta-e titokban valahol Gyurcsánynak, azt nem tudom! 🙂 )

Én mindenesetre mindig kikerültem ha tanfolyamot vagy méregtelenítést ajánlott – tehát szcientológussá válni nem volt kötelező!
Én mind a mai napig kerülöm is a reggeli cédulákat, a fene sem akar egész nap mindenben maximumot produkálni. A világuralom sem tárgya életemnek, épp elég gond estelente mindenféle marhaság ellen a blogomba irkálni!

Szlogenek: csak a semmi a valami?

Pécsinek lenni több - üres szólam

Pécs, 2013.12.04
A politikai marketing mintha csakis eszement szlogeneket volna képes gyártani.
A Magyarország jobban teljesít szlogen is ilyen, se füle, se farka nincsen. A pécsi tüke kártya felhasználóinak szánt, Pécs hivatalos honlapján is elérhető szlogen hasonlóan üres, zagyva förmedvény: Pécsinek lenni több.
S ha már szóba jött a pécsi honlap: két éve kisbetűsen szólítja meg a polgármester úr a honlapra vetődő nemzeti magyarokat.

Páva Zsolt ezt írja: Kedves internetezők

Hogyaszondja: Kedves internetezők!
Így bizony.
Ahhoz persze tudni kéne nemzeti magyarul meg nemzeti marketingül is, hogy a megszólításban illik nagybetűt használni.
De egye fene, ez a kisebbik baj. A nagyobbik az, hogy a nemzeti látogató egyedül bukdácsol a pécsi honlapon s így fölösleges dolog többes számban megszólítani.
De még ennél is nagyobb baj, hogy ezen már közel két éve boronganak a hozzáértők, – mert lejáratja a várost a városvezető -, de erről a polgármester úrnak (nemzetes úr?) fogalma sincs, mert a munkatársai bizonnyal eszmehűségben kiválóak, de a Google Alerts – amúgy ingyenesen elérhető – programot nem ismerik. Így aztán nem elemzik azt, ami naponta a nemzeti városról megjelenik a nemzeti interneten.

Az állandó jelzők is szinte szlogen-szerűen működnek!

A nemzeti jelző a dohányboltok állandó és hivatalos jelzőjeként veszítette el méltóságát, ma már a nemzeti vizeldék hiányától hangos a web.

A „bukott baloldal” állandó jelző és minden kormány-hű nyilatkozó verklijén ott nyekereg.

Apropos „bukott baloldal”. A marketing szabályai szerint az ellenfél támadását blokkolni illenék – de a bürokrata baloldal képtelen kitalálni valami jót?
Miért nem jut eszükbe, hogy mondjuk a REMÉNY BALOLDALA szlogennel illessék magukat?

***
Upgrade 2018.02.23.

A 12 milliárdos adósságban úszó Pécs városa is pezseg a politikai marketingben, hiszen választásra készülődünk.
A Fidesznek persze van pénze bőven úgynevezett „elefántfülekre”, melyek a villanyoszlopokon himbálóznak. Ezek szerint a Fidesz új szlogenje: Nekünk Magyarország az első.
Nekem mindenesetre sokkal jobban tetszik a Sokak Magyarországa, a Demokratikus Koalíció szlogenje, amit mindjárt meg is indoklok.
A Nekünk Magyarország szövegben egy általános szimbólum jelenik meg, a haza, míg a Sokak Magyarországa emberekre utal, sőt demokratikus környezetet rajzol mögéjük.
Ez a szlogen jól mutatja föl két gondolkozásmód között a különbséget, s azt is, miért a DK politikai marketingje a szimpatikusabb. Abban cselekvés van, dinamika, míg a Fidesz szövege egy statikus állapotra utal.

Tágabb marketing összefüggésben Pécs hivatalos honlapjáról:

Vigyázó szemetek Párizsra vessétek!

Pécs: telefonon jön a fideszes konzultáció

“Politikai marketing – a semmi a valami a szlogenek világában” bejegyzéshez 3 hozzászólás

  1. Olykor az az ember érzése, hogy a baloldal kicsit balfék a kommunikációját illetően.
    A DK-ban azért ott munkál valami érzék a politikai marketing irányába, a gerillamarketing terén olykor még kiválót is alakítanak, de aztán mintha ennyi volna…
    Ami pedig a jobboldalon látszik – az pedig eléggé aljas, populista marketing.
    Más nézőpontból, finomabban: látszik belőle, mely néprétegekre számítanak.

Szólj hozzá!