A civil- és a pártgondolkodás

Pártalapú megközelítés

A pártalapú megközelítésben könnyű a gondolkozás. Rutinszerű! Van az ellenfél (ellenség értendő alatta), meg a jók! Amit az ellenség böffent, legyen bármi is, az ártó szándékú röff. Amit a jók vezére mond, vagy valamelyik alvezére: az a tuti.
Slussz, passz! Itt most folyamatos a kampány.

A sorok zártak, parádésan működik a demokratikus centralizmus, szerződésben rögzített hűség virága illatoz a jelölő párt orra alá. Fegyelem van, és kussmertleváltalak!

Civil megközelítés

A civil számára ügyek vannak (volnának). De hiába szól. Csupa tökéletes ember a táborokban – ki engedhet itt meg magának egy tévedést?! Vagy egy elkefélt dologért egy nyögvenyelős bocsánatot? Nincsenek elkefélt dolgok! Még a hülyét is megvédik, feltéve, ha nem volt jelen kamera, amikor hülye volt!

Bruce I. Newman – Politikai marketing mint kampánystratégia c. könyvében (Bagolyvár, Budapest, 2000) – az 52. oldal ábráján látható: a pártalapú megközelítésben minden a pártból indul, mindent onnan irányítanak, minden a pártról (a hatalom megszerzéséről vagy annak megtartásáról szól).

Marketing szempontú megközelítés

A marketingszempontú megközelítésben a külső hajtóerők a jellemzőek, marketing szakemberek irányítanak, s a középpontban a választó áll!

De számára olykor, ebben a közegben, ingoványos a talaj. Ugyanis nincsenek ügyek, mert nincs tévedés, a helyi közhatalom soha ilyen jól! Minden városban, minden kerületben még a minden is mindenben tökéletes. Vagy ha nem, akkor annak oka az ellenség! Az pedig ennek ez, annak meg amaz. Itt ők, amott meg amazok.

Nincsenek ügyek!

A disznóság nem disznóság. Illetve a nem disznóság is disznóság a másik oldalon.

Csak ügyek vannak – náluk! Csupa ügy!

Kuss a civilnek, mert ha szól, az támadás? Aki nincs velünk, se velük, az nincs?

Nincsenek ügyek, mindenki tökéletes! Csak velem, bennem van valami hiba…

GYIK:

Milyen a pártalapú gondolkodás jellemzője?
A pártalapú gondolkodás során a politikai diskurzus egyszerűsített, ahol a jók és az ellenségesek világosan elkülönülnek. Az ellenfél minden megnyilvánulása ártó szándékú, míg a saját tábor vezetőinek szavai mindig megbízhatónak számítanak. A demokratikus centralizmus keretein belül a hűség és a fegyelem kulcsszerepet játszik a párt működésében.
Mik a civil megközelítés fő vonásai?
A civil megközelítésben a hangsúly az ügyeken van, és a résztvevők tökéletesnek tartják magukat. Itt nem megengedett a tévedés, és a bocsánatkérés is ritka. A civil közegben a hibák elfedése és a tökéletesség látszata dominál, ami megnehezíti a nyílt diskurzusokat.
Hogyan működik a marketing szempontú megközelítés a politikában?
A marketing szempontú megközelítésben a választók állnak a középpontban, és a külső hajtóerők irányítanak. Az ügyek hiánya miatt a politikai diskurzus gyakran ingoványos talajra lép, ahol a helyi közhatalom tökéletesnek tűnik, és minden hiba az ellenfélre hárul. Itt a civil vélemények nem számítanak, mivel a tökéletesség látszata dominál.
Milyen hatással van a pártalapú megközelítés a politikai diskurzusra?
A pártalapú megközelítés jelentősen befolyásolja a politikai diskurzust, mivel a párt által diktált narratívák dominálnak. A politikai viták során a párt érdekei állnak a középpontban, és a kritika gyakran elfojtásra kerül. Ez a megközelítés a demokratikus diskurzus minőségét is csökkentheti, mivel a pártlogika háttérbe szorítja az objektív érvek megvitatását.
Miként hat a civil megközelítés a politikai párbeszédre?
A civil megközelítés a politikai párbeszédet ügyekre összpontosítja, ahol a résztvevők elvárják a tökéletességet. Ez a megközelítés megnehezíti a nyílt vitákat, mivel a tévedések elkerülése érdekében a résztvevők hajlamosak elhallgatni a kritikákat. A civil diskurzusban a hibák elfedése és a bocsánatkérés hiánya jellemző, ami gátolja a valódi párbeszédet.
Bognár László

A kétezres évek elején figyelemmel fordultam az online marketing mellett a blog műfaja felé.
A szolgáltató-blog klasszikus „énblogként” indult a Jóljárok Magazin aloldalaként.
A Google számos változtatása a kereső algoritmusában egyre inkább hátrányos helyzetet teremt a sokszálú, sok témát felkaroló klasszikus blogok számára. Ezért a régi blogot frissítem, tartalmi struktúrába szerkesztem. A vezérfonal: a szolgáltatás.
De újabban itt is nyújtok szolgáltatást: Turisztikai régió

Szólj hozzá!