Szopás a szoptatás miatt

Szoptatás

A szoptatni készülő anyuka esete a budapesti a McDonald’s-ban számtalan irányba nyit ajtót gondolatainknak. Pillantsunk is rá egyre-kettőre, majd lépjünk be a marketing-ajtón, amely a kommunikációs politika vagy még inkább a Corporate Behavior, vagyis a vállalati magatartás feliratot viseli. Persze a szolgáltatásmarketing fogalma felől is közelíthetünk.

Mint ismeretes, 2015 májusának egy napsütötte napján anyuka betért a nemzetközi étteremlánc, magyarul a Meki egyik üzletébe, s az egyik alkalmazottól „engedélyt kért”, hogy kicsinyét megszoptassa. A tevékenység leokézása után ki is választottak az alkalmazottal egy félre eső asztalt és anyuka nekikezdett a terv végrehajtásának.

Anyák gerillamarketingje: villámcsődületben szoptatás

Ám e magasztos pillanatban közbeavatkozott a biztonsági őr, mondván, ezt itt nem lehet. Anyuka közölte, hogy lehet, mert erre engedélyt kért és kapott. Őr el, majd vissza a főnöki ukázzal: ez itt nem szokás!
Anyuka el, majd fészbukon panaszkodás, mire ellenálló csoport jött létre, melynek következtében néhány napra a fent leírt eseménysorra mintegy száz anyuka a hozzá tartozó kisdeddel villámcsődület keretében megjelent a Mekiben és szoptatni kezdett.
A felháborodott anyukák kurucos üzenete egyértelmű, aligha kell szavakba önteni, hanem bátran melléjük állhatunk!

Csoportképzés felső fokon

Szóval itt ez az esemény a számtalan ajtóval.
Egyfelől láthatjuk, hogy a magányosnak és kiszolgáltatottnak tetsző egyén az internet korában már még sem az, hiszen képes a csoportképzésre, az azonos érdekű felek harcba hívására, vagyis az érdekérvényesítésre.
Láthatjuk, hogy a vak komondor korában, amikor a parlamentben is olyan kedvesen leszólják egyes honatyák a tűzhely mellé rendelendő nőket, igenis kibontakozik egyfajta női ellenállás, amely itt-ott mozgalommá, de legalábbis aktív cselekvéssé válik!

A szoptatás biztonsági őri megítélése is rávilágít egy prűd társadalom álpironkodós hozzáállására a természetes folyamatokhoz. Annak tudomásulvétele, hogy az ember egyszerre természeti és társadalmi lény, egyre nehezebben fogadható be számos ember számára, hiszen egy túlszabályozott társadalomban él, ahol erős szabályok tiltják a „normálistól elütő” tevékenységeket, a kéregetést, az utcán hálást a belvárosokban, a kerekes székezést, a szivárványszínű zászlók lobogtatását, a sötétebb bőrszint, a határainkon át történő menekülést – hát akkor miért is lenne természetes a szoptatás? Hiszen a cicimutogatást még a Facebook is tiltja, nem csak a magyar hatóság – gondolhatjuk biztonsági őrileg!

Szolgáltatásmarketing, Corporate Behavior és a Meki

De én most nem ezeket az ajtókat nyitogatnám, hanem a Corporate Behavior feliratú marketing ajtón hajolnék be egy pillanatra.
A nyikorgó ajtó mögött olyan emlékek derengenek bennem föl, hogy a McDonald’s igenis gyermek- és családbarát kommunikációt folytat, a vállalati cselekvés szintjén is megjeleníti ezt (magyarán nem csak mondja, hanem cselekszi is a jót). Gyerek etetőszék, kedves mesefigurák képe bontakozik ki előttem – egy tudatos vállalati magatartás, amely a jövőbe tekint, már gyermekkorban igyekszik magához édesgetni a jövő vásárlóit! (Hogy majd jól elhíznak esetleg – ezt most nem keverném ide.)
Azt is mondhatnám, a szolgáltatásmarketing nagyszerű példáját nyújtják!

A szoptatós eset arra mutat rá, hogy mennyire sérülékeny is egy vállalat, egy intézmény megítélése. Elég egy felkészítetlen-tanulatlan portás, elegendő egy túlmozgásos biztonsági őr, elég egy rossz napot kifogó pénztáros, elég egy tuskó takarítónő, elég egy morózus kisfőnök – és máris borul a cég szépen eltervezett identitása.
Mint ahogy most a McDonald’s járt – világszerte szopatják a hírekben az elmaradt szoptatás miatt.

*****

A Corporate Identity összetevőiről az összefüggés röviden itt található, az Arculattervezés szakaszban:
> Bognár Stúdió /szolgáltatások – Corporate Identity – az Arculattervezés címszó alatt.

Bognár László

A kétezres évek elején figyelemmel fordultam az online marketing mellett a blog műfaja felé.
A szolgáltató-blog klasszikus „énblogként” indult a Jóljárok Magazin aloldalaként.
A Google számos változtatása a kereső algoritmusában egyre inkább hátrányos helyzetet teremt a sokszálú, sok témát felkaroló klasszikus blogok számára. Ezért a régi blogot frissítem, tartalmi struktúrába szerkesztem. Szolgáltatok.

Szólj hozzá!