Cserna-Szabó Regehűje

Itt ülök az IBM-rendszerű számítógépem előtt, a SAMSUNG SyncMaster sokcolos, kristálytiszta monitorján olvasom a betűket, amelyeket Microsoft billentyűzeten pötyögök.
Nagy franc ez a Cserna-Szabó András – olvasom a monitoron magamtól (!) – akinek a Regehű című dolgozatát szépen beválogatták a Körkép 2013 elnevezésű kiadványba, Magvetőileg.
(E-mailem jött, villog a SAMSUNG Galaxy S4 bal sarkában a kék led, de az egészen bizonyos, hogy nem Cserna-Szabótól, hiszen nem ismerem.)
Szóval az írásmű első mondata:

„Mikor a lány felkelt, a fiú már nem feküdt mellette az ágyban.”

Drámai nyitás, hiszen ha ágyról van szó, akkor igenis legyen benne a lány mellett a fiú, mert ha ez nem így van, akkor drámát szimatol az olvasó.

A harmadik mondatban, a lényegtelen második után megtudjuk, hogy az ágyat az IKEA-ban vették.
Ezt követően számtalan márkanév jelenik meg a lapokon, a fiún például, bár munkanélküli, Nike sportcipő virít – talán a régebbi „jó lét és jólét” jeleként ?, a lány Palmolive Mineral Massage tusfürdővel kényezteti a testét zuhanyozáskor és Vogue Filter Super Slim cigaretta füstjébe burkolózik amikor dohányzik.

Szóval nagy franc ez a Cserna-Szabó, pontosan tudja, hogy a márkanevek ragyogóan jellemzik az embert és a kort, amelyben él.
Egy kőbaltával flangáló pasasról ritkán hisszük, hogy a huszonegyedik század gyermeke volna, bár hallottam már olyan jelenkori miniszterelnökről is, aki keveri az sms-t és az e-mailt.

Hideg nevek, hideg szerelem hűsíti az olvasót a lapokról.
Kihűlt, idegen világ, a márkanevekben semmi otthonosság. Gucci blézer, Dolce & Gabamma? aztán egyszer csak a régi világ ismerős darabkája egy, a lány által olvasott mondatban:
„Villamossín fúrta át a szabályosan közlekedő Dacia alját.”
Na, végre, valami, amit ismer az eddig elidegenített olvasó: Dacia! Igaz, át van fúrva, de ez most mindegy, itt a régi világ, amibe meg lehet kapaszkodni.
A sofőr gyomrát átjárta a sín, szembe nézett a halállal. (Kitűnő márka, magyar média, hírek.)

Egy ismerősöm mesélte (nem a dacias): a kivizsgálása után a klinika egyik alkalmazottja leült vele szembe és arról meditált, mennyire nehéz lehet azoknak, akik egyik napról a másikra, teljesen váratlanul megtudják: megtámadta őket a rák.
Ismerősöm is elborongott ezen, tényleg nehéz ügy lehet, cseppet sem irigylem az ilyeneket.
De a kórházi alkalmazott csendben ült és nézte őt.
Úristen, csak nem rólam van szó?! – nyitotta tágra a szemét az ismerős.
Made in Hungary, hogy én is mondjak egy „márkanevet” ahhoz, hogyan nézünk szembe a halállal Magyarországon.

Gyerekkoromban Vostok feliratú órám volt és faltam a könyveket. Manapság is szeretem, ha jó írással találkozom. Kurva jó ez a Regehű.

*****

Könyvekről, írásokról gondoltam korábban:

GYIK:

Milyen stílusban íródott Cserna-Szabó Regehűje?
Cserna-Szabó Regehűje egy modern, ironikus stílusú írás, amely a mai társadalom jellemzőit és a márkák szerepét vizsgálja. Az író a mindennapi élet elemeit, mint például a márkaneveket, ügyesen belefűzi a történetbe, ezzel tükrözve a kort és a karakterek élethelyzetét. A szöveg tele van szarkazmussal és mélyebb gondolatokkal, amelyek a felszínes világra reflektálnak.
Milyen hatással vannak a márkanevek a szereplők bemutatására?
A márkanevek a Regehűben kulcsszerepet játszanak a karakterek bemutatásában. Cserna-Szabó ügyesen használja őket, hogy árnyalja a szereplők személyiségét és élethelyzetét. A márkák, mint a Nike vagy Palmolive, nem csupán tárgyak, hanem a szereplők státuszát és életvitelét is kifejezik, így a márkák révén jobban megérthetjük a karakterek világát.
Milyen drámai elemeket találunk a Regehűben?
A Regehű drámai elemei a karakterek közötti kapcsolatokban és a váratlan fordulatokban rejlenek. Az írás nyitómondata azonnal feszültséget teremt, amikor a lány felébred, és a fiú már nincs mellette. Ez a drámai helyzet az olvasót azonnal bevonja, és a későbbi események is folyamatosan fenntartják a feszültséget, miközben a márkák és a mindennapi élet elemei is jelen vannak.
Milyen társadalmi kommentárokat találunk a szövegben?
Cserna-Szabó Regehűje számos társadalmi kommentárt tartalmaz, amelyek a modern élet kihívásait és a márkák eluralkodását vizsgálják. A szöveg ironikus hangvétellel reflektál a fogyasztói társadalomra, és arra, hogyan befolyásolják a márkák az emberek identitását és kapcsolatait. A szerző a karakterek életén keresztül mutatja be a társadalmi problémákat.
Milyen személyes élmények jelennek meg a Regehűben?
Cserna-Szabó Regehűje személyes élményekkel is gazdagítja a narratívát, amelyek a szerző gyerekkorára és a könyvek iránti szeretetére utalnak. Ezek az élmények segítenek az olvasónak kapcsolódni a történethez, és mélyebb megértést nyújtanak a karakterek motivációiról és érzéseiről. A személyes vonatkozások emberiessé teszik a szöveget.
Bognár László

A kétezres évek elején figyelemmel fordultam az online marketing mellett a blog műfaja felé.
A szolgáltató-blog klasszikus „énblogként” indult a Jóljárok Magazin aloldalaként.
A Google számos változtatása a kereső algoritmusában egyre inkább hátrányos helyzetet teremt a sokszálú, sok témát felkaroló klasszikus blogok számára. Ezért a régi blogot frissítem, tartalmi struktúrába szerkesztem. A vezérfonal: a szolgáltatás.
De újabban itt is nyújtok szolgáltatást: Turisztikai régió

“Cserna-Szabó Regehűje” bejegyzéshez 3 hozzászólás

  1. Hát tényleg jól néznénk ki, ha velünk is megesnének ezek a dolgok.
    Végül itt állnánk a kemótól kopaszon és szégyellnénk panaszkodni, feltéve, ha olvassuk Andrassew Iván távoli naplóját. Mert hozzá képest igazán jól éreznénk magunkat. Ajánlom (pedig nem is ismerősöm, csupán olvasom):
    http://andrassew.blogspot.hu/
    Hát mára nagyjából ennyit a „szembenézés a halállal” kifejezésről a Regehű-ből.

Szólj hozzá!