Érzelmi marketing? Kiráz tőle az ideg :-)

NEO FM, Sláger Rádió, Danubius

Mottó:
„Nem akarták, hogy a termék eltűnjön, vagyis, hogy az érzelmük eltűnjön, aztán történt, ami történt.”
Fojtik János, Veres Zoltán – Elnyújtott élvezet (Akadémiai Kiskönyvtár 2006.)

Érzelmi marketing rádió állomással
Érzelmi marketing rádió állomással

A magyar marketing ismert szerzői, a mottóban a New Coke esetét írják le.
Az történt, hogy a vizsgálatok, a kutatások szerint a majdani fogyasztók igen kedvezően fogadták a terméket, de annak ismerete nélkül, hogy ez nem egy piaci kínálatot bővítő termék, hanem a régi Coke leváltására született ital. Így, amikor ezzel a metódussal találkoztak vele a piacon, a szeretett termék helyett, akkor, persze, elszabadult a pokol.

Nem kell az új termék, ha a régi bevált

A New Coke analógiája jut mindig eszembe, amikor a NEO FM és a konyhánk egykori kapcsolatára gondolok.
A feleségem korábban mindig a Slágert hallgatta a konyhai tesz-vesz közben, elsőrendűen a zenéjét kedvelte, (s nem a B-B párosért rajongott).
Amikor a Sláger elhallgatott és megszólalt az egészen más zenét produkáló NEO FM, akkor néhány nap „szenvedés” után az asszony megkért – tekerjem valahová máshová, mondjuk a volt Danubius helyére a rádiót. (Magasan van nagyon a készülék, ezért férfi-feladat a kereső tekerése.)
Ám ott sem az a zene szólt, amelyet korábban a Sláger produkált. Néhány nap szenvedés után…

Tehát a NEO gyakorlatilag érzelmi veszteséget okozott még azoknak is, akik a politikai csetepaté nélkül, a B-B páros vonaglása nélkül értelmezték a helyzetet, vagyis nem ezek miatt, hanem a megszokott (zenei) termék elvesztése miatt „tekertek el”.
Vagyis a NEO Coke ízetlen, szagtalan, sőt büdös a megszokott zene nélkül (és nem is ér messzire, mert visszajön, mint egy bumeráng).

PS. 2019.10.28.
Blogger számára napjainkban ugyanilyen érzelmi veszteség az Index blogketrecének cenzúrázása.
Erről bővebben itt: Blogvilág: Index, Blog hu

***
Egyéb rátekerések:

Ronaldinho, a marketing-objektum

GYIK:

Miért okozott érzelmi veszteséget a NEO FM váltása a Sláger Rádióra?
A NEO FM bevezetése során sok hallgató érzelmi veszteséget élt meg, mivel a Sláger Rádió által nyújtott zene és hangulat helyett egy teljesen új, ismeretlen zenei kínálatot kaptak. Az emberek nemcsak a zene stílusát, hanem a megszokott élményt is elvesztették, ami miatt sokan elfordultak a rádiótól. Az érzelmi kötődés a régi márkához és annak zenei világához erősebb volt, mint a kíváncsiság az új iránt.
Hogyan reagáltak a fogyasztók a New Coke bevezetésére?
A New Coke bevezetésekor a fogyasztók pozitívan fogadták az új ízt, de amikor kiderült, hogy az a régi Coca-Cola helyébe lép, hatalmas felháborodást váltott ki. Az emberek nem akarták elengedni a régi, megszokott ízt, és az új termék nem tudta pótolni az érzelmi kötődést, amit a régi Coca-Cola jelentett számukra. Az érzelmi marketing itt kulcsszerepet játszott, hiszen a márkához való kötődés sokkal erősebb volt, mint a termék új íze.
Milyen párhuzamot vonhatunk a NEO FM és a New Coke között?
A NEO FM és a New Coke között párhuzamot vonva láthatjuk, hogy mindkét esetben a fogyasztók érzelmi kötődése a régi termékhez vagy szolgáltatáshoz kulcsszerepet játszott. Amikor a Sláger Rádió helyett a NEO FM indult, sok hallgató szenvedett a megszokott zenei élmény elvesztése miatt, hasonlóan ahhoz, ahogy a New Coke bevezetésekor az emberek a régi Coca-Cola ízét hiányolták. Mindkét esetben az érzelmi marketing hatása egyértelműen megmutatkozott.
Milyen hatása van az érzelmi marketingnek a fogyasztói döntésekre?
Az érzelmi marketing jelentős hatással van a fogyasztói döntésekre, mivel az emberek gyakran érzelmi alapon döntenek a termékekről. Ha a fogyasztók érzelmileg kötődnek egy márkához, hajlamosabbak azt választani, még akkor is, ha új alternatívák jelennek meg. Az érzelmi veszteség, mint a NEO FM és a Sláger Rádió esetében, erőteljesen befolyásolja a vásárlói magatartást, hiszen az emberek nemcsak a terméket, hanem a hozzá kapcsolódó élményeket is keresik.
Milyen tanulságokat vonhatunk le a New Coke és NEO FM esetéből?
A New Coke és a NEO FM esetei világosan mutatják, hogy a fogyasztók érzelmi kötődése a márkákhoz kulcsfontosságú a sikeres marketing szempontjából. A termékek bevezetése előtt fontos figyelembe venni a fogyasztói érzelmeket és a márkához való viszonyt, mivel a hirtelen változások érzelmi veszteséget okozhatnak. A márkák számára elengedhetetlen, hogy megértsék, milyen érzelmi értékeket képviselnek, és hogyan tudják ezeket fenntartani.
Bognár László

A kétezres évek elején figyelemmel fordultam az online marketing mellett a blog műfaja felé.
A szolgáltató-blog klasszikus „énblogként” indult a Jóljárok Magazin aloldalaként.
A Google számos változtatása a kereső algoritmusában egyre inkább hátrányos helyzetet teremt a sokszálú, sok témát felkaroló klasszikus blogok számára. Ezért a régi blogot frissítem, tartalmi struktúrába szerkesztem. A vezérfonal: a szolgáltatás.
De újabban itt is nyújtok szolgáltatást: Turisztikai régió

Szólj hozzá!