Bankszféra: szűkülő hálózatok
Több baranyai takarékszövetkezet összevonásával nemrég alakult meg a Dél Takarék Szövetkezet.
Jött is vele mindenféle jó szöveg, hogy a lakosság meg a vállalkozások, hogy mennyire ki leszünk szolgálva, emelkedni fog ez, nagyobbra növekszik az és a kiszolgálás európai izéje sőt a hogyishívjákja is szabályosan az ölünkbe fog hullani.
Két évvel ezelőtt Pécsett, a Petőfi utcai, egykor Szentlőrinc-Ormánság Takarékszövetkezet birtokolta fiókját mindenféle előzetes értesítés nélkül, bezárta a Dél Takarék Szövetkezet. Most, 2020 nyarán rögzíthetjük, hogy már ilyen néven sem létezik takarékszövetkezeti bank, mindenki mindenkivel egyesült, mint az pornófilmekben szokás.
A banki szolgáltatás átalakulása
Még a bankautomata működtetését is megszüntették.
Nem is olyan messze árválkodik a Kodály utcában a körforgalomnál a becsődölt DRB Bank üres, hite- és pénzehagyott bankfiókja.
Egy utcával lejjebb, a Ferencesek utcájában, alig néhány hónapja a CIB Bank zárta be egy bankfiókját, jelezve, hogy Pécs nagyszerűen működő gazdasága, a szemérmetlenül gyarapodó kisvállalkozások, az anyagiakban egyre inkább bővelkedő lakosság már nem bírja eltartani a korábbi bankhálózatát.
Számosabb évvel ezelőtt a Rókus utca elején igazán nagy méretű bankfiókkal volt jelen az OTP.
Ma már az utca egyetemhez közeli végén egy töpörtyű méretű sufnival van a Szigeti városrészben jelen, vélhetően azért, hogy a campusról kiáramló külföldi egyetemisták bedughassák az ATM-be a hazai kártyákhoz mérten jóval vastagabb bankkártyájukat.
Persze értem én, hogy az internet bankolás is létszám- és fiók szűkítést generál, de az ATM-ek megszüntetése inkább durva üzenet: a lakosság, a kisvállalkozói szféra kiszolgálása ma már nem annyira számít.
Vajon miért nem?
Pro és kontra – bankfiók és bankkártya
Ismerősöm szerint nyugodjak le, hiszen szinte mindenütt lehet bankkártyával fizetni és a havi díjmentesen leemelhető 150.000 Ft. bármelyik pénzintézet ATM-jéből leszedhető.
Ez szépen hangzik, csak mégsem ennyire szép a leányzó fekvése!
Az OTP automatájából nem lehet ekkora összeget kivenni egyszerre takarékbankos kártyával! (Hogy más bankkártyákkal mi a helyzet, azt nem tudom.)
A kártyás fizetésnek azért vannak akadályai. Ki gondolná, hogy a Laptopszalon szervizében csak készpénzt fogadnak el, még ha több tízezer forintról is van szó. Horgász napijegyet sem adnak kártyára például az abaligeti horgásztónál, olyan kisebb tételekről nem is szólva, ha fagylaltra áhítozik valaki a pécsi Színház térre kitolt utcai fagylaltosnál…
Frissítés 2019.04.09.
A Portfólió cikke szerint: Ezrével tűnnek el a bolti terminálok
„Mindeközben eddig soha nem látott módon 2 ezerrel csökkent a fizikai kártyelfogadó boltok száma.”
Frissítés 2020.07.21.
A Napi hu friss írása szerint (Eltűnt 2500 bankfiók Magyarországon) a 2008-as válság előtt 4400 bankfiók működött hazánkban, ám mára már több mint felét, 2500-at bezártak!
Ami igazán pikánssá teszi a fejleményeket, hogy a bankfiókok brutális mennyiségű eltűnése a bankok növekvő nyeresége mellett zajlik.
Online rendelés: leszoktatnak a bankkártyás fizetésről
Ma úgy hozta a sors, hogy két pizzát rendeltem Pécsett a tőlünk nagyjából ötszáz méterre lévő étteremből online. Nagytakarítás okán kértem a házhoz szállítást, nem azért, mert túl hosszú volna beton járdán az ötszáz méter.
Az online rendelésnél a bankkártyás fizetést jelöltem be. A rendelés befogadásáról annak rendje-módja szerint e-mailben visszaigazolást kaptam.
Pizza és a mobil terminál
Egy óra tíz perc elteltével telefonon érdeklődtem a pizzák készültségi foka felől, tekintettel az elkészítés feltételezett idejéhez hozzáadva az ötszáz méternyi út megtételét, időtúllépés esetének fennforgására gyanakodtam. Plusz korgó gyomor!
Meglepetésemre azt a választ kaptam, hogy csak egy mobil termináljuk van az egész százötvenezer fős városra, s így aki bankkátyás fizetést választ rendeléskor, annak bizony hosszabb időt kell a kiszállításig várnia. Köszöni a türelmem, előbb-utóbb meg fog érkezni a futár.
Hát, ilyesmiről a honlapon nem beszélt az online marketing!
A pizzás ember nagyjából tíz perc múlva tényleg megérkezett, ő is megerősítette, hogy a bankkártyások nem azonnal kapják a szájukba a falatot, mert ugye a mobil terminálból csak egy van.
Ez a megerősítés népnevelési szándékból nyilván nyomatékosítani akarta, hogy szokjak le a bankkártyázásról, fizessek ezentúl készpénzzel, mert akkor időben fogom megkapni, amit kérek.
Nehéz eljutni egyről a kettőre?
Ebben az egész eljárásban az a központi momentum, hogy nekem el kellene fogadnom, hogy nekik csak egy termináljuk van! De én nem tudom kiverni a fejemből: miért nincs nekik kettő? Ez miért nem merül fel egy akadozó szolgáltatás során?
Ha jól látom a weben, akkor nagyjából maximum havi 6.000-10.000 Ft között lehet mobil terminálhoz jutni + 0,5-1,5% költség merülne föl a forgalom után. Ha ehelyett a népnevelést, a bankkártyás fizetésről történő leszoktatást választja egy pizzás cég, lehet, hogy mégiscsak rosszabbul jár, mert elveszítheti a potenciális ügyfeleit. Mert lehetnek olyanok, akik gyorsan szeretnének a digó-kajához jutni úgy, hogy bankkártyával fizetnek!
***
Témába vág:
A kétezres évek elején figyelemmel fordultam az online marketing mellett a blog műfaja felé.
A szolgáltató-blog klasszikus „énblogként” indult a Jóljárok Magazin aloldalaként.
A Google számos változtatása a kereső algoritmusában egyre inkább hátrányos helyzetet teremt a sokszálú, sok témát felkaroló klasszikus blogok számára. Ezért a régi blogot frissítem, tartalmi struktúrába szerkesztem. Szolgáltatok.