Szolgáltatásmarketing: a referenciák fontossága

A Bognár Stúdió referencia oldalának részlete
A Bognár Stúdió referencia oldalának részlete

A keresőoptimalizálás különleges árucikk

A minap egy kedves potenciális ügyfelem – meglepő arroganciával – követelt garanciákat a majdani munkára vonatkozóan, már-már átszakítva azt a határvonalat jelentő képzeletbeli madzagot, amelynek szakadása után – szolgáltatásmarketing ide vagy oda – már én nem szoktam akarni a munkát és az ügyfelet.

Érdemes tudnunk, hogy a szolgáltatás mint amilyen például a keresőoptimalizálás, a SEO, és általában véve az online marketing – különleges árucikk.
Vagyis amikor meg akarjuk vásárolni, akkor az még nincsen kész, nem foghatjuk a kezünkbe, nem ülhetünk bele, nem ízlelhetjük meg, (hogy végül az eladó fejéhez vágjuk, ha silánynak mutatja magát a portéka, vagy előkapjuk a bankkártyánkat és rohanjunk is a pénztárhoz vele, el ne múlasszuk a ragyogó vételt).

Éppen ezért természetes dolog a szolgáltatást igénybe venni akarótól a garancia kérdésének felvetése. (Persze normális határokon és hangvételen belül.)
Bölcs szolgáltató elébe is megy ennek, hogy már a szolgáltató-választás első fázisában konkurensei fölé kerekedhessen, magyarán ő maga fentmaradjon az első körös rostán.

A referencia piaci előnyt jelent és a szolgáltatásmarketing része

A magam szolgáltatói praxisában folyamatosan elérhetőek a referenciáim az interneten, amelyek a potenciális ügyfél számára a szakmai hozzáértésemet, a szakmai előéletemet mutatják meg.
A leendő ügyfél megtalálja vállalkozásom főbb adatait, amiként azt a törvény elő is írja, (mármint, hogy milyen adatokat kell szerepeltetni egy céges honlapon).

Tehát máris nyújtok garanciákat annak mérlegeléséhez, hogy vajon hosszú távon, törvényes keretek között, nyilvános szakmai előélettel és sikerekkel állok-e a versenypiacon, vagy háttér nélkül ígérgetek. Ezt az információ halmazt a szolgáltatásmarketing részének tekintem.

A szakmai blog, a social network eszközeinek használata szintúgy bepillantást enged a szolgáltató által képviselt műveltség és munkakultúra világába – így a szolgáltatást kívánó ügyfél tényleg komoly bepillantást kaphat a majdan az ő céljaiért munkálkodó cég vagy vállalkozó világába.

Érett piacon a tudatos ügyfél a referenciák alapján tájékozódik

Referencia megléte alatt persze sok mindent érthetünk, az ismerős pozitív tapasztalatától a weben történő, ellenőrizhetően megadott „mintákig”. Tehát referenciát adni a munkánkról igencsak ésszerű, s ebből következően – kötelező.
Folyamatosan frissítettem az e blogot is kiadó, a Bognár Stúdió honlapján fellelhető referencia listám, s igencsak elgondolkozom, mit vegyek le, mit tegyek föl rá! Referenciák.

Dilemmák a referenciák közzétételekor:

Persze érdemes azon is elgondolkoznunk, milyen nem várt következményei lehetnek a nyilvánosságra hozott listánk egy-egy kulcsszavának.

 a) A konkurensek előtt is feltárul a munkánk eredményessége, megkönnyítjük a konkurencia elemzését, és ebben az összefüggésben magunk vagyunk a cincált konkurencia.

b) Lehetőséget adunk arra, jelen esetben ez egy nyitott blog, hogy „leszólják” az eredményeinket. (Jellemzésként: a leggyengébb láncszemet igyekeznek megtalálni.)

c) A weben a sorrendek bizony változhatnak – ami ma élen áll, nem biztos, hogy holnap is ott lesz.
Például parádés SEO munka révén, erős linkbázis bővítésen átesve megerősödnek a konkurenseink és lemaradunk. Jó esetben ez éppen fordítva is megtörténhet.

d) Fontos, de még friss honlapnál ugyanez a helyzet – hamar visszaeshet a találati táblán, s többet veszíthetünk a referenciánkon, mint amennyit nyerhetünk általa.

De referencia listának lennie kell!

Bognár László

A kétezres évek elején figyelemmel fordultam az online marketing mellett a blog műfaja felé.
A szolgáltató-blog klasszikus „énblogként” indult a Jóljárok Magazin aloldalaként.
A Google számos változtatása a kereső algoritmusában egyre inkább hátrányos helyzetet teremt a sokszálú, sok témát felkaroló klasszikus blogok számára. Ezért a régi blogot frissítem, tartalmi struktúrába szerkesztem. Szolgáltatok.

Szólj hozzá!