Mi legyen Pécsett a médiával?

Mi legyen az ellenzéki városokban a médiával?

Elindult a közgondolkodás: mi legyen a médiával, benne az eddig csatlós propagandaújságként működő, rohamosztagként viselkedő, politikai értelemben gátlástalan és hazug önkormányzati médiával.
Három szélső álláspont létezik olvasatomban:

  • centralizálás: Az ellenzéki városok hozzanak létre közös, országos lapot. (TV-ről, rádióról nem beszélnek).
  • politikai marketing megközelítés: A helyi önkormányzati lapokat vidékre is el kellene juttatni, ezzel is megtörve a Fidesz vidéki hírmonopóliumát.
  • gazdasági megközelítés: Be kell szántani őket, drágák, értelmetlenek, helyettük magán kiadványokat kell szorgalmazni. (TV-ről, rádióról nem beszélnek).

Mi legyen Pécsett a médiával?

Mivel Pécsett élek, (bár társadalmi elégedetlenségem okán eddig kishantosi polgárnak vallottam magam), közvetlen tapasztalásom ebből a megyei jogú városból van.
Mindemellett igyekszem objektív képet nyújtani – elébe menve átgondolatlan, akár anarchistának vélhető lázálmok megelőzése érdekében is.
Tény, hogy Pécsett nyomtatott napilap a KESMA berkeiben működő, megyei és pécsi viszonylatban – a folyamatosan elvesző olvasók ellenére is jelentős – Dunántúli Napló.
A fideszes városvezetés hóna alól – gusztustalan propagandalappá silányultan – szintén papíralapon, heti rendszerességgel szól a város népéhez, az ingyenes Pécsi Hírek.
Az ellenzéknek nyomtatott városi vagy megyei lapja nincs.

Mindkét fent említett lap online megjelenéssel is igyekszik közvéleménybefolyásoló tényezőként szerepelni. A Dunántúli Napló a bama.hu; a Pécsi Hírek a pecsma.hu felületen jelentkezik.

A városokban online szeretik

Létezik egy olyan közhiedelem, hogy a városok népe úgyis online tájékozódik, ezért a függetlenként működő, kormány- és önkormányzatkritikus Szabad Pécs, és a hosszú ideig egyedül piacon harcoló Pécsi Stop jól ellensúlyozza a nyomtatott sajtót.
Először is sajnálatos módon le kell számolnunk ezzel az illúzióval.
Vizsgáljuk meg a Google Trends eszközével, hogy egy év időtartamban a magyar weben milyen egymáshoz viszonyított arányban kerestek rá az emberek a Googleban ezekre a kiadványokra.
Ez ritka kivételtől eltekintve a valódi olvasottságnak jó tükörképe.
A kérdezésnél figyelmbe vettem az erősen a kormánypártiság ismérveivel rendelkező pecsiujsag.hu-t is.

Összes pécsi online kiadvány
Összes pécsi online kiadvány

Azt látjuk, hogy a bama.hu olyan mértékben legyűri a többi online hírportált, hogy azok között nem tudunk valódi különbségeket kimutatni. Ezért e nélkül is vizsgáljuk meg a vizsgált terepet.
Ám előtte szögezzük le: Pécs és Baranya print és online egén a KESMA az úr. (Hogy fénylő nap-e vagy fekete lyuk, ennek eldöntéséhez nem kell csillagászt hívnunk.)

Pécsi online kiadványok
Pécsi online kiadványok: pecsiujsag.hu; pecsma.hu; szabadpecs.hu; pecsistop.hu

A kép baloldalán lent, az Átlag diagram ékesen bizonyítja, hogy a bama.hu után a helyi online piacon a pecsma.hu a piacvezető követője.

Hogy mi történjen a pécsi médiumokkal, miként történjen az átrendezés, nagyon sok megközelítési módot kíván meg a gazdaságitól az együttműködési potenciál vizsgálatán át a személyi feltételekig.
A döntéshez én a fentiekkel tudtam hozzájárulni!

***
P.S. 2019.10.18. – 12.43 h.
Péterffy Attila – mától hivatalba lépő, ellenzéki színekben indult – polgármester programjában a pécsi médiáról szólva ez szerepel:
Hiteles és pártsemleges városi Média
A pécsi polgárok hiteles és kiegyensúlyozott tájékoztatása érdekében biztosítani fogom a város tulajdonában lévő média pártatlanságát.”

***
A témához, konkrétan a Google Trends eszközének használhatóságának megítéléséhez ezeket a korábbi bejegyzéseket ajánlom:

A főpolgármesteri és a pécsi polgármesteri viadal állásáról

A célpontban Mellár Tamás

Szünetel a Szabad Pécs

A Bognár Stúdió és Pécs

GYIK:

Milyen javaslatok léteznek a pécsi média átalakítására?
A pécsi média átalakítására három fő javaslat létezik. Az első a centralizálás, amely szerint az ellenzéki városok közös, országos lapot hoznának létre. A második javaslat a politikai marketing megközelítése, amely a helyi önkormányzati lapok vidéki terjesztését célozza, hogy megtörje a Fidesz hírmonopóliumát. A harmadik javaslat gazdasági szempontból közelíti meg a kérdést, miszerint a drága önkormányzati lapokat be kellene szüntetni, és helyettük magánkiadványokat kellene támogatni.
Mi a helyzet a pécsi nyomtatott sajtóval?
Pécsett a nyomtatott sajtó helyzete vegyes. A Dunántúli Napló és az ingyenes Pécsi Hírek dominálnak, de mindkettő a Fidesz irányítása alatt áll, így propagandaszerepet töltenek be. Az ellenzéknek nincs saját nyomtatott lapja, ami tovább nehezíti a független tájékoztatást. A helyi nyomtatott sajtó olvasottsága folyamatosan csökken, ami a digitális tér előretörésével is összefügg.
Milyen online kiadványok érhetők el Pécsett?
Pécsett több online kiadvány is működik, mint például a bama.hu, a pecsma.hu, a szabadpecs.hu és a pecsistop.hu. A bama.hu a legdominánsabb, míg a pecsma.hu a második legnagyobb olvasottsággal bír. Ezek a portálok igyekeznek ellensúlyozni a nyomtatott sajtó hiányosságait, de a helyi média piaca még mindig a KESMA uralma alatt áll.
Hogyan befolyásolja a Google Trends a pécsi média megítélését?
A Google Trends használata segít megérteni, hogy a pécsi online kiadványok iránti érdeklődés hogyan változik. Az eszköz lehetőséget ad arra, hogy a különböző portálok keresési arányait összehasonlítsuk, így képet kapunk a valós olvasottságról. Az adatok alapján látható, hogy a bama.hu dominál a piacon, míg a többi portál között nem mutatható ki jelentős különbség.
Milyen célokat tűzött ki a pécsi polgármester a médiával kapcsolatban?
Péterffy Attila, Pécs új polgármestere, a városi média hitelességét és pártsemlegességét hangsúlyozza. Célja, hogy a pécsi polgárok számára kiegyensúlyozott tájékoztatást biztosítson, és garantálja a város tulajdonában lévő média pártatlanságát. Ez a megközelítés fontos lépés lehet a független tájékoztatás irányába.
Bognár László

A kétezres évek elején figyelemmel fordultam az online marketing mellett a blog műfaja felé.
A szolgáltató-blog klasszikus „énblogként” indult a Jóljárok Magazin aloldalaként.
A Google számos változtatása a kereső algoritmusában egyre inkább hátrányos helyzetet teremt a sokszálú, sok témát felkaroló klasszikus blogok számára. Ezért a régi blogot frissítem, tartalmi struktúrába szerkesztem. A vezérfonal: a szolgáltatás.
De újabban itt is nyújtok szolgáltatást: Turisztikai régió

Szólj hozzá!