A cég blog létjogosultsága és stratégiája

Szolgáltatásmarketing és közösségi média

A céges blog kezdete
Így kezdődik a blogbejegyzés: írd ide a címét!

A szolgáltatásmarketing oldaláról pillantsunk rá a céges blog és a céges facebook fiók jelentőségére.
De először határozzuk meg, mi is a cégblog.

A cégblog fogalma:

A cégblog egy olyan weboldal, amelynek tartalma periodikusan frissülő bejegyzésekből áll, és a vállalatok által használt marketingeszközök egyike. A blogok lehetnek nyilvánosak vagy zártak, és általában az adott vállalat szakértelmére és tapasztalatára épülnek. A blogok célja lehet az ügyfélkapcsolatok erősítése, a márkahűség növelése, az értékesítési lehetőségek bővítése és a vállalat szakértelmének bemutatása. A blogok általában személyesebb hangvételűek, mint a hagyományos marketinganyagok, és lehetőséget adnak a vállalatoknak arra, hogy közvetlenebb kapcsolatot építsenek ki az ügyfelekkel és az érdeklődőkkel.

Larry Webernek van egy csodálatosan összeszedett mondata, amelyben szinte minden benne van, amit a cégblogoktól elvárhatunk. Így hangzik:

„… a blog kitűnő eszközt kínál arra, hogy fokozzuk a vállalatunk, a termékünk vagy a márkánk ismertségét…, hogy elnyerjük a meglevő és leendő vevők … bizalmát, erősítsük …kapcsolatainkat, valamint, hogy közösségi érzést alakítsunk ki azokban, akik fontosak a márkánk sikere szempontjából.”

Larry Weber

Ebből a mondatból még azok a fogalmak is levezethetőek, amelyek megnevezett formában nincsenek is benne. Ilyen például a krízishelyzetek kezelése (a válságkezelés kommunikációs, PR-es formája) vagy bármi más.

Meggyőződésem szerint a ma is író 100 millió blogger és a nem tudom mennyi facebukker mindegyike exhibicionista lény, de a szakmai – vagy másképpen fogalmazva az üzleti – blogot, facebook fiókot vezetőknek még inkább annak kell lenniök!

Az exhibicionizmust persze tudományos alapon és nem a hétköznapi értelmében használom.
Tehát az öntisztázás, a kapcsolatépítés, az érdekérvényesítés (érvényesülés) és a társadalom kontrollja feletti igényünket értem alatta, (ahogy Calvert érti az exhibicionizmus gyökereit.)

A személyesség és a sztori szempontja

Hétköznapi értelemben vett exhibicionizmusra gondolva tehát szó nincs magamutogató cégvezetőkről megrendelői körömben, ellenkezőleg.
Péter például hallatlanul szerény, pedig kifejezetten jó híre van immár két évtizede a saját szakmájában, nincs ember, aki ne eképpen nyilatkozna róla.
Az Internetről beszélgetve nem szégyenli bevallani, hogy jó ideig idegenkedett tőle, sőt, haraggal gondolt olykor a hálóra, amelyen az ügyeskedők olcsóbban kínált termékei is elérhetőek.

Amikor elszáll az internet

Aztán a minap fél napra „elköszönt” otthonából az Internet csatlakozás, a nagylánya nem tudott csetelni, a felesége előtt titokban maradt az aznapi főiskolai jegye és Péter sem tudhatta meg kedvenc kosárlabda csapatának aznapi eredményét. Világvége volt – maga sem hitte volna, hogy az Internet már ennyire beépült a családja életébe!

A sztorikat valamennyien kedveljük, a céges sztorikat is, Péter első próbálkozása cégblogban a Sony rózsaszín fényképezőgépéről szólt – arról, hogy azt gondolta a munkatársaival, a SONY marketingeseinek valami baja lett, ki a fene fog rózsaszín fényképezőgépet vásárolni – és erre mi történt, a rózsaszín fényképezőgép slágertermék lett.

És ezt be merte vallani blogban, a nyilvánosság előtt,  mert őszinte lenni, el merte ismerni a tévedését – és ezzel, vagyis a személyességgel, szerintem új híveket szerzett magának! (Vagyis a cégének, hiszen a cég blogjába történt bejegyzésről beszélünk.) A bejegyzése így lett a szolgáltatásmarketing erős része.

A céges közösségi média gyakorlata egyfelől tükre a gazdaság szereplőinek általános állapotának. Továbbá vall marketing ismereteiről, felkészültségéről, másrészt alakítója is a gazdasági életnek. Ezért érdemes figyelnünk a változásaira.

Milyen gyakran írjunk bejegyzést a cég blogjába?

A céges blog frissítésének gyakorisága függ a céltól, a témától és a kapacitástól. Nincs egyetlen helyes válasz erre a kérdésre, de általánosságban elmondható, hogy minél gyakrabban frissíted a blogodat, annál több előnyt élvezhetsz.

A következő szempontokat érdemes figyelembe venned:

  • A keresőmotorok szeretik a friss és releváns tartalmakat, ezért ha rendszeresen írsz új bejegyzéseket, akkor növelheted az organikus forgalmadat és az elérésedet.
  • Az olvasók is értékelik a friss és hasznos információkat, ezért ha gyakran kínálsz nekik új tartalmakat, akkor növelheted az elkötelezettségüket és a lojalitásukat.
  • A versenytársak is folyamatosan frissítik a blogjaikat, ezért ha nem akarsz lemaradni róluk vagy ki akarsz emelkedni közülük, akkor érdemes legalább olyan gyakran írnod új bejegyzéseket.

Természetesen nem csak a mennyiség számít, hanem a minőség is. Nem érdemes csak azért írni új bejegyzéseket, hogy legyen valami az oldalon.
A céges blogodnak mindig hozzá kell adnia valamit az olvasóidnak: hasznos tanácsokat, érdekes tényeket vagy szórakoztató történeteket. Ha ezt sikerül megvalósítanod, akkor nem kell aggódnod amiatt, hogy hány bejegyzést írsz egy hónapban.

Bognár László

A kétezres évek elején figyelemmel fordultam az online marketing mellett a blog műfaja felé.
A szolgáltató-blog klasszikus „énblogként” indult a Jóljárok Magazin aloldalaként.
A Google számos változtatása a kereső algoritmusában egyre inkább hátrányos helyzetet teremt a sokszálú, sok témát felkaroló klasszikus blogok számára. Ezért a régi blogot frissítem, tartalmi struktúrába szerkesztem. Szolgáltatok.

Szólj hozzá!