A keresőoptimalizálás fogalma
A keresőoptimalizálás (SEO) a weboldalak optimalizálása a keresőmotorok számára, hogy a keresőmotorok könnyebben értelmezhessék és jobban megérthessék, hogy miről szól az adott weboldal. A keresőoptimalizálás célja, hogy a weboldalak magasabb helyezést érjenek el a keresőmotorok találati listáján, így több látogatót vonzanak és növelik az üzleti lehetőségeket. A keresőoptimalizálás magában foglalja az oldalak tartalmának optimalizálását, a kulcsszavak használatát, a metaadatok használatát és az oldalak linképítését is.
A keresőoptimalizálás kulcsszavai
A keresőoptimalizálás kulcsszavakra való optimalizálást jelent. A kulcsszavak kiválasztása az egyik legfontosabb lépés a keresőoptimalizálás során. A kulcsszavak kiválasztásánál figyelembe kell venni a weboldal tartalmát és a célközönséget is. A kulcsszavaknak relevánsnak kell lenniük a weboldal tartalmához és a célközönségnek is érdeklődést kell kelteniük.
A kulcsszavak kiválasztásánál fontos figyelembe venni azokat a szempontokat, amelyek hatással lehetnek a keresőoptimalizálásra. Ilyen szempontok lehetnek például a kulcsszavak versenyszférája, azok mennyisége és minősége, valamint azok relevanciája.
A kulcsszavak kiválasztása során érdemes olyan kulcsszavakra optimalizálni, amelyekre valóban szükség van és amelyekkel a célközönség könnyen megtalálhatja a weboldalt. Az optimális kulcsszavak kiválasztása segíthet abban, hogy a weboldal magasabb helyezést érjen el a keresők találati listáján.
Online marketing 2015-2023
A jövőben történő események, tendenciák körvonalainak megrajzolásakor nyilván a múlt és a jelen történései adják a támpontot.
Így a keresőoptimalizálás (SEO) 2021-es, 2022-es vagy a 2023-as várható tendenciáit a megelőző évek tendenciáiból, híreiből is kiolvashatjuk.
Először nézzünk is meg egy táblát, amely öt év kereséseit mutatja Magyarországon (2016 márciusától 2021 márciusáig), hogy kiolvashassuk a szükséges tendenciákat.
Eme öt esztendő tendenciái alapján aligha várható, hogy a keresőoptimalizálás – pláne a a honlap készítés terén – bővülő piaccal számolhatnánk.
Google keresőoptimalizálás
A Google igen erős előnnyel rendelkező piacvezető az online keresések piacán Magyarországon. Ezért a keresőoptimalizálás alapvetően a Google szabályai szerint, a Google keresőre történik.
Bár ehhez tegyük hozzá: az online marketing (az interneten folytatott marketingtevékenység), a keresőmarketing (a keresőmotorok által generált forgalom megszerzése és konvertálása), az SEO (search engine optimization, keresőoptimalizálás) és a SERP (search engine results page, keresőmotorok találati oldala) fogalmakat is érdemes ismernünk!
A keresőkirály mindig kész meglepetést okozni
2017 első felében állított a nemzetközi szavak szűrőjén, s a magyar nyelvű Google keresőben elsöprő erővel jelentek meg az angol nyelvű találatok. A fentebb mutatott ábrán így már nagyon csalóka a SEO szóra keresések nagy száma, mert erre a keresésre – hangsúlyozom, a magyar keresőben, a google.hu alatt – nagyon komoly mennyiségben már nem magyar honlapokat, blogokat kapunk eredményként.
A szűkebb, nem – vagy csak alig táguló – piacon már más marketing eszközöket kell bevetnie a piaci előnyre törekvő ügynökségeknek, keresőoptimalizálással foglalkozó szakértőknek, tanácsadóknak. Felértékelődnek a már meglévő ügyfelek, nagyobb figyelmet kell fordítani az ő megtartásukra!
Öntanuló rendszerek jelentek meg a keresőoptimalizálásban
2015 végén megváltozott a Google+ rendszere, sőt később már meg is szüntették és 2016 elején beígérték: új, öntanuló, folyamatos működésű algoritmussal jelentkezik a Pingvin. Így a honlapok „linkelési rendszere” folyamatos „felügyeletet” kap, a fekete kalapos megoldások azonnal kiszűrésre kerülnek. Vagyis a jók megkapják méltó jutalmukat a keresőben, a rosszak pedig elnyerik méltó büntetésüket, hátrasorolás révén.
Az elmúlt években az online marketing, a keresőmarketing szakmai ismeretei szélesebb körben terjedtek el, az eszközök, platformok bővültek, nagyobb hangsúlyt kaptak a vizuális eszközök – mindezek miatt így sokkal több tudásanyaggal, jóval több webhelyen történő megjelenéssel és aktivitással lehet csak eredményt elérni.
Az persze köztudott, hogy a keresőoptimalizálás az online marketing része. Ezt az ismeretünket erősíti meg az alábbi tábla:
Ha nehezebb lesz az organikus találatokat növelni, vagyis a helyezéseket javítani, akkor felértékelődhet az Ads (régi nevén AdWords), a Google hirdetési rendszere sőt a Facebook hirdetések rendszere is.
Az Ads új piacot is jelenthet, mert a hatékony működtetéséhez szinte már doktori disszertáció szükséges, olyan nagy mértékben növekedett meg a szükséges tudásanyag ezen a területen is. Egy kis- vagy középvállalatnál nem biztos, hogy lesz mindehhez önálló kapacitás.
A keresőoptimalizáláshoz affinitást érző embernek évente is számos új fogalommal kell megismerkednie. Az utóbbi évek termése például a Content SEO, vagy mondjuk az LSI (a Latent Semantic Indexing, vagyis magyarán szólva a Látens Szemantikus Indexelés).
A piaci verseny során mindig lépést kell tartani az aktuális trenddel. Így például 2018-ra fordulva 160-ról 320-350 karakterre bővült description meta tag előnyét használhattuk ki, hogy néhány hónap múlva a visszavont szabályok nyomán visszaállhassunk 160-ra.
Ám ahogy jönnek az új terminus technikusok, úgy mennek is a régiekből. Így köszönhettünk el például a PageRank fogalmától (hogy a MOZ számtalan híve a Page Authority fogalmára cserélje azt).
Hogy mi várható még a következő években a keresőoptimalizálás terén?
Majd meglátjuk 🙂
***
Keresőoptimalizálás: átfogó blog bejegyzések
A keresőmarketing, a keresőoptimalizálás terén most, 2022 kora őszén, friss hír robbant be: a Google a keresőtábla (SERP) sorrendjére ható változtatást jelentett be. Jön a Helpful Content Update.
Ez újabb koporsószög lesz a úgynevezett „énblogoknak”, vagy másképpen a komplex egyéni blogoknak.
A sok-sok és apróbb bejegyzés, a szerteágazó tematika nem lesz kedvence a Google új öntanuló rendszerének.