A faktoid fogalma – olyan állítás, amely vagy csak részigazságot vagy ellenőrízhetetlen vagy ellenőrizetlen vagy egyenesen hamis megállapítást tartalmaz. Jellemzője, hogy valamilyen befolyásolásra, előny megszerzésére használják. A médiában fellelhető, elsősorban politikai faktoidok tartalmát általában a befogadók nem ellenőrzik, nem járnak utána, hanem elfogadják.
Példa faktoidok alkalmazására – bukott jelöltek feldícsérése
A klasszikus példatárat Pratkanis és Aronson – Rábeszélőgép c. könyve adja az érdeklődőnek.
Ám a 2022-es magyarországi parlamenti választásokhoz közeledve könnyen találunk példát faktoidokra idehaza is.
Márki-Zay Péter az ellenzéki előválasztáskor a kampánya során büszkén hirdette, hogy az előző évek öt ellenzéki miniszterelnök-jelöltje mindegyike őt támogatja.
Nagyon szép, hatásos mondat, a populizmus ékköve.
Mert nézzünk a dolog tartalmába!
– Botka László (jelöltségekor MSZP-s): megbuktatták menet közben, el sem jutott a választásokig, ma már nem is tagja akkori pártjának – vagyis miniszterelnök-jelöltként megbukott.
– Szél Bernadett (akkor LMP társelnök) – a sikertelen választás után fegyelmit indítottak ellene, ma már nem tagja perifériára szorult volt pártjának – vagyis miniszterelnök-jelöltként és pártvezetőként megbukott. (A kimagasló „ellenzéki harcos” imázsa más kategória, és az megmaradt).
.- Vona Gábor (Jobbik). A sikertelen választás után lemondott, volt pártjában nincs szerepe, vloggerként szerepel a weben és televíziós műsorokban – vagyis politikusként megbukott.
– Karácsony Gergely (Párbeszéd-MSZP-LMP miniszterelnök-jelölt 2021) Komikus és tragédiákat is idéző közjátékok után „elütötte a villamos”, választóit cserben hagyva visszalépett – vagyis megbukott.
– Pálinkás József (Új Világ Néppárt, 2021) – az előválasztáson való induláshoz szükséges szavazatokat sem tudta összeszedni – vagyis megbukott.
Lám, ilyen a faktoid, ilyen a populista propaganda. Olyan közegben, ahol a trumpizmus ellen már be van oltva a népesség, kinevetnék, aki bukott politikusokkal reklámozza magát. Ahol viszont a populizmus trumpista ága most, először jelentkezik, ott az ilyesmi hat.
Bizonyítatlan nagyságrendű választói csoportokra hivatkozás
Az előválasztás során az egyik döntőként felmutatott érv Márki-Zay Péter megválasztása mellett a Fideszből kiábrándult tömegek megnyerésének ígérete.
Mivel még egyetlen helyen sem láttam arra bizonyítékot, hogy létezne egyáltalán ilyen tömeg (Fidesz-árvák), elkezdtem gondolkozni.
Ha Márki-Zay ilyesfajta tömegre hivatkozik, akkor nyilván ő is ezek segítségével nyert polgármesterséget Hódmezővásárhelyen. De nem, én azt olvasom, hogy az összes ellenzéki párt összefogásával nyert, különösen a Jobbik támogatása volt számára igen értékes.
Pécsett Mellár Tamás jobboldali, keresztény politikus az előválasztás első fordulója előtt kijelentkezett a küzdelemből, mert csak a szinte teljes ellenzéki összefogás reményében akart indulni, tehát ő se nagyon bízott a helyi, Fideszből kiábrándult, jobboldali keresztény, konzervatív tömegekben, inkább Karácsony Gergellyel intézték a visszalépésétől való visszalépése (!) ügyét a pécsi szocialistáknál és a polgármesternél.
Fideszből kiábrándult tömeg nagysága
Nincs mit tenni, nyomozni kezdtem a weben. Ha beütöm a keresőbe: „fideszből kiábrándult tömeg nagysága”, akkor vajon mit fogok találni.
Felmérésekre számítottam, amelyek kimutatják eme tömeg nagyságát, jobboldali, keresztény, konzervatív elkötelezettségét és esetleg még mélyebb ismereteket is kapok.
Ehelyett ilyesmiket olvashattam:
– Bartus László szerint:
„… a »kiábrándult Fidesz-szavazók« soha nem voltak jobboldaliak. Többségük MSZP-s volt, és miután saját pártjuk titokban feloldódott a Fideszben, s mára jószerivel meg is szűnt, ők alkotják a Fidesz-szavazók nem elkötelezett részét, akik bármikor képesek a másik oldalon szavazni, ha ott megfelelő erőt, esélyt, programot látnak. Ezek eltűntek az MSZP-ből, kisebb részük ment a DK-ba, a többségük pedig Fidesz-szavazó lett. Soha nem volt ennyi jobboldali, ahány Fidesz-szavazó.”
– Fekő Ádám:
„Amikor az ellenzék a Fideszből kiábrándult rétegek megszólításáról beszél, akkor abba a hazugságba ringatja magát, hogy egy percig is őszinte igény mutatkozott itt a mérsékelt jobboldalra… Őket akarja bevallottan megszólítani például a Momentum főpolgármesterjelöltje, Kerpel-Fronius Gábor, utalt erre Puzsér Róbert, de kevésbé egyértelműen kijelentve a Jobbik is ezt próbálta átvinni a nagy néppártosodási projekttel. A probléma az, hogy ezek az úgynevezett Fidesz-árvák nem léteznek.”
Ezzel így nem jutok sokra, előbb találja meg Mátyás király összes csontját a humán erőforrások felkent minisztere, mint én a jobboldali kiábrándult Fidesz szavazók regimentjeinek a nyomát.
***
Elolvasásra javaslom még:
Mindenkit le kell váltani – politikai marketing frissítve
Politikai marketing – a semmi a valami a szlogenek világában
A politika olykor dob egy hátast
A kétezres évek elején figyelemmel fordultam az online marketing mellett a blog műfaja felé.
A szolgáltató-blog klasszikus „énblogként” indult a Jóljárok Magazin aloldalaként.
A Google számos változtatása a kereső algoritmusában egyre inkább hátrányos helyzetet teremt a sokszálú, sok témát felkaroló klasszikus blogok számára. Ezért a régi blogot frissítem, tartalmi struktúrába szerkesztem. Szolgáltatok.